Másodfokú döntés a tinilány felett áthajtó vonat vezetőjének ügyében

A Győri Törvényszék másodfokú tanácsa az elsőfokú bíróság ítéletét – amelyben a vádlottal szemben vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt 150 napi tétel, összesen 300.000 Forint összegű pénzbüntetést szabott ki – helybenhagyta.

 

Az elsőfokú bíróság tényállásában rögzítette, hogy a vádlottak 2014. február 7. napján Kapuvár állomáson teljesítettek szolgálatot, ahol az I. r. vádlott főmozdonyvezetőként, II. r. vádlott forgalomirányítóként dolgozott. A fenti napon 17.24 óra körüli időben esti szürkület volt az állomáson, a pályaudvar 4. és 5. vágányán tehervonatok álltak. Az I. r. vádlott a V431342 pályaszámú villamosmozdonyt 29945 számú mozdonyvonatként vezette Sopron felől Győr irányába.

Kapuvár állomáson a vágányok közötti gyalogos közlekedést utasátjárók biztosítják. A Győrből Sopronba közlekedő 9906 számú gyorsvonatra – amely az utastájékoztató által jelzetten, 5 perc késéssel érkezett – az állomás épülete előtti, valamint a vágányok közötti peronon is több utas várakozott.

A II. r. vádlott 17.13 órakor a 29945 számú mozdonyvonatot a 2. vágányra járatta be és nem győződött meg arról, hogy az az utasátjáró után áll-e meg. Ezt követően a 9906 számú gyorsvonatot a 3. vágányra fogadta, majd 17.24.34 órakor a 29945 számú mozdonyvonat részére „szabad” jelzést adott a K2. számú kijárati jelzőre. Ezzel egy időben nem közölt az utastájékoztató berendezésen a 2. vágányon történő közlekedésre irányuló figyelmeztetést.

Az I. r. vádlott a V431342 pályaszámú mozdonnyal 17.24.39 órakor a „szabad” jelzésre úgy indult el, hogy a jármű lámpáit nem kapcsolta fel, a mozdonyt ülő helyzetben vezetve, nem figyelte kellőképpen a kijárati vágányutat, valamint „vonat indul” és/vagy „figyelj” kürtjelzést nem adott.

Ebben az időben várakozott a sértett a 9906 számú gyorsvonat érkezésére, aki a szerelvény megállása után a gyalogosátjárón elindult a vonat felé, hogy annak utolsó kocsijába beszálljon. Haladása során háttal állt a mozdonyvonatnak és elérte a 2. vágány gyalogátjáróját, amikor a mozdony menetiránya szerinti jobb oldali ütközője a jobb vállát meglökte. Ettől a sértett az egyensúlyát elveszítette, és a 2. vágány sínpárja közé esett. Az I. r. vádlott a veszélyhelyzet kialakulását és az ütközést nem észlelte, így a mozdonnyal áthaladt a sínek között fekvő, összehúzódott helyzetben lévő sértett felett és Csorna állomásig közlekedett. A mozdony elhaladása után a sokkos állapotba került sértett felállt, majd felszállt a gyorsvonatra és Sopronig utazott, miközben a történteket a vasúti személyzet jegyzőkönyvezte. Fokozódó fájdalmai miatt a sértett a fenti napon 19.30 órakor a soproni kórházban ellátásra jelentkezett. A sértett a mellkasán és a bal combján szenvedett el zúzódásos, míg a kezén horzsolásos sérüléseket, amelyek 8 napon belül gyógyulnak.

Az ítélet ellen a vádlott és védője jelentett be fellebbezést felmentésért.

 

A másodfokú bíróság az elsőfokú döntést annak helyes indokai alapján helybenhagyta. A másodfokú bíróság indokolásában rámutatott arra, hogy a vasúti közlekedés veszélyes üzem, ahol a szolgálatot teljesítőknek fokozottan kell ügyelniük a biztonsági szabályok betartására. A biztonsági szabályok többlépcsősek az esetleges figyelmetlenség kiküszöbölése és az utasok épségének megőrzése érdekében. Ha e többlépcsős szabályokat egyszerre szegi meg a veszélyes üzemmel dolgozó személyzet, abban az esetben nagy veszélyhelyzet alakulhat ki, amelyből nagyobb szerencsétlenség is bekövetkezhetett volna a jelen esetben is.

 

Az ítélet jogerős.